Jmenuji se Petra Čiháková a jsem hrdou maminkou tří dětí – Miloše, Anny a Martina. V roce 2020 jsem založila projekt Knihy trochu jinak, v jehož rámci vznikají autorská díla žáků ZŠ, SŠ, SOŠ, SOU a gymnázií. Tato díla jsou inspirována motivy klasické literatury a vznikají mezioborovou spoluprací. Práce žáků se mi podařilo vystavit například v Betlémské kapli, v Lapidáriu nebo v Paříži. Na vernisážích podpořili studenty například David Černý, Eva Lustigová či Aurel Klimt.
Věřím, že literatura je cool, ale doba, kdy jsme dokázali žáky nadchnout pro její četbu, je možná nenávratně pryč. Přesto je nezbytné, aby zůstala součástí školních osnov – literatura kotví náš hodnotový systém, rozvíjí charakter, empatii, odvahu a schopnost hledat pravdu. Stejně jako je matematika základem pro finanční gramotnost, předpověď počasí či navigaci pomocí GPS, je literatura klíčem k rozvoji kultivovaného projevu, sebevědomí a poznání sebe sama.
Jako koordinátorka kreativní výchovy pro českou účast na světové výstavě EXPO 2025 v Ósace propojuji svět vzdělávání, umění a lidských hodnot. Jsem také autorkou trojjazyčné knihy Talent a kreativita pro život, která vznikla pro českou účast a ve spolupráci s třinácti žáky a dvanácti odborníky. Jsem také autorkou libret pro komiksy o československém a českém výstavnictví na světových výstavách za posledních 100 let.
Spolupracuji s žáky napříč školami, a i když je práce na projektu Česko na EXPO 2025 v tomto zaměření a ve spojení s žáky mým profesním vrcholem, dále bych ráda spolupracovala s učitelkami a učiteli, a za tímto účelem jsem se stala organizátorkou SOUTĚŽE: Kreativní učitel roku 2025 a Kreativní učitelka roku 2025. Soutěž potrvá od zahájení světové výstavy EXPO (13. 4. 2025) až do jejího ukončení (13. 10. 2025).
Po velmi kreativním a úspěšném roce 2024, kdy jsme se věnovali projektu Franz Kafka očima žáků, se v letošním roce – zcela mimořádně – věnuji s žáky tématu Česko na EXPO očima žáků.
Vznikla celá řada vzdělávacích a uměleckých děl propojujících školy, literaturu, výtvarné umění a světové výstavy. Mezi nejvýznamnější patří:
Nejvíce mi záleží na tom, aby škola byla místem důvěry, ne nedůvěry. Prostorem, kde mohou žáci svobodně přemýšlet, tvořit a rozvíjet svůj potenciál. Místem, kde budou učitelé a učitelky mezioborově spolupracovat. Místem, kde se rodí budoucnost.
Cílem projektu „Knihy trochu jinak“ je podpora aktivního zapojení žáků do práce s povinnou četbou prostřednictvím autorské tvorby a veřejné prezentace. Projekt rozvíjí schopnost kritického myšlení, argumentace, tvůrčího vyjádření a komunikačních dovedností, což jsou klíčové kompetence nejen pro maturitní zkoušku, ale i pro další vzdělávání a profesní život.
Aby se rozšířily možnosti autorské tvorby a žáci měli možnost rozvíjet svůj talent napříč různými oblastmi, je vhodné propojit LITERATURU S DALŠÍMI VYUČOVACÍMI PŘEDMĚTY. Tím se nejen podpoří jejich kreativní myšlení, ale také si osvojí interdisciplinární přístup k práci s literaturou.
Výtvarná výchova
Informatika
Dílny a technické práce
Hudební výchova
Drama a divadelní výchova
Přírodní vědy (fyzika, chemie, biologie)
Interdisciplinární přístup umožňuje, aby si žáci nejen procvičili své čtenářské a prezentační dovednosti, ale zároveň aby propojili znalosti z různých oblastí a využili své silné stránky při zpracování autorského díla. Výsledkem je komplexnější porozumění literatuře (UKOTVENÍ HODNOTOVÉHO SYSTÉMU), rozvoj kreativity a větší osobní angažovanost žáků v procesu učení.
Pedagog hodnotí formativně i sumativně na základě předem stanovených kritérií:
Kritérium hodnocení | Popis |
---|---|
Kultivovaný ústní projev | Jasné, zřetelné a plynulé vyjadřování myšlenek |
Přenesení autorského a uměleckého záměru | Schopnost interpretovat dílo v souladu s jeho významem |
Využití klíčových motivů | Práce s hlavními tématy a symbolikou knihy |
Pochopení díla a charakterů | Schopnost vystihnout vztahy mezi postavami a autorův záměr |
Originalita a kreativita | Vlastní přístup k uchopení knihy, inovativní pohled |
Metodika přináší inovativní formu výuky literatury, která propojuje čtenářskou gramotnost, autorskou tvorbu a prezentační dovednosti. Díky pravidelným autorským výstupům a prezentacím jsou žáci nejen lépe připraveni na maturitní zkoušku, ale také si osvojují dovednosti důležité pro jejich další vzdělávání a profesní život.