O mně

Jmenuji se Petra Čiháková a jsem hrdou maminkou tří dětí – Miloše, Anny a Martina. V roce 2020 jsem založila projekt Knihy trochu jinak, v jehož rámci vznikají autorská díla žáků ZŠ, SŠ, SOŠ, SOU a gymnázií. Tato díla jsou inspirována motivy klasické literatury a vznikají mezioborovou spoluprací. Práce žáků se mi podařilo vystavit například v Betlémské kapli, v Lapidáriu nebo v Paříži. Na vernisážích podpořili studenty například David Černý, Eva Lustigová či Aurel Klimt.

Věřím, že literatura je cool, ale doba, kdy jsme dokázali žáky nadchnout pro její četbu, je možná nenávratně pryč. Přesto je nezbytné, aby zůstala součástí školních osnov – literatura kotví náš hodnotový systém, rozvíjí charakter, empatii, odvahu a schopnost hledat pravdu. Stejně jako je matematika základem pro finanční gramotnost, předpověď počasí či navigaci pomocí GPS, je literatura klíčem k rozvoji kultivovaného projevu, sebevědomí a poznání sebe sama.

Jako koordinátorka kreativní výchovy pro českou účast na světové výstavě EXPO 2025 v Ósace propojuji svět vzdělávání, umění a lidských hodnot. Jsem také autorkou trojjazyčné knihy Talent a kreativita pro život, která vznikla pro českou účast a ve spolupráci s třinácti žáky a dvanácti odborníky. Jsem také autorkou libret pro komiksy o československém a českém výstavnictví na světových výstavách za posledních 100 let.


Spolupracuji s žáky napříč školami, a i když je práce na projektu Česko na EXPO 2025 v tomto zaměření a ve spojení s žáky mým profesním vrcholem, dále bych ráda spolupracovala s učitelkami a učiteli, a za tímto účelem jsem se stala organizátorkou SOUTĚŽE: Kreativní učitel roku 2025 a Kreativní učitelka roku 2025. Soutěž potrvá od zahájení světové výstavy EXPO (13. 4. 2025) až do jejího ukončení (13. 10. 2025).

Po velmi kreativním a úspěšném roce 2024, kdy jsme se věnovali projektu Franz Kafka očima žáků, se v letošním roce – zcela mimořádně – věnuji s žáky tématu Česko na EXPO očima žáků.
Vznikla celá řada vzdělávacích a uměleckých děl propojujících školy, literaturu, výtvarné umění a světové výstavy. Mezi nejvýznamnější patří:

  • Kniha Talent a kreativita pro život – která je o národní hrdosti, o tom, co jsme dali světu.
  • Patnáct ručně vytvořených komiksů 100 let české literatury v Japonsku.
  • Série 13 komiksů 100 let československého a českého výstavnictví na světových výstavách EXPO (dle Mezinárodního úřadu pro výstavnictví – BIE).
  • Scénografické kostýmy Člověk a česká příroda, příroda v zajetí člověka, maska.
  • Skleněné sošky maskota Reného – žáky ručně vytvářené tradiční metodou nad kahanem.
  • Rekvizity do videoklipu René a Karol jedou na EXPO.
  • Lípa života, kolektivní dílo – 9 metrů vysoký maskot René, tvořený z lipových listů, do kterých žáci z celého Pelhřimova zapisují svá přání a sny. Každý list odpovídá na otázky:
    • „Čím bych si přál/a být?“
    • „Co dobrého bych si přál/a pro své okolí?“ Tato živá mozaika dětských snů bude 16. května 2025 slavnostně odhalena na Masarykově náměstí v Pelhřimově během Česko-japonského kulturního dne, který je pod záštitou projektu Knihy trochu jinak a české účasti na světové výstavě EXPO 2025. Zároveň bude dílo registrováno jako oficiální český rekord.
  • Pracovní listy pro školy – na přípravě podpůrných materiálů pro školy se podílí odborníci jako Kamil Ubr (Národní pedagogický institut), Josef Soukal (předseda Asociace češtinářů) a František Brož (garant ČT Edu pro český jazyk a literaturu).

Nejvíce mi záleží na tom, aby škola byla místem důvěry, ne nedůvěry. Prostorem, kde mohou žáci svobodně přemýšlet, tvořit a rozvíjet svůj potenciál. Místem, kde budou učitelé a učitelky mezioborově spolupracovat. Místem, kde se rodí budoucnost.

O projektu

Metodika projektu Knihy trochu jinak

1. Cíl projektu

Cílem projektu „Knihy trochu jinak“ je podpora aktivního zapojení žáků do práce s povinnou četbou prostřednictvím autorské tvorby a veřejné prezentace. Projekt rozvíjí schopnost kritického myšlení, argumentace, tvůrčího vyjádření a komunikačních dovedností, což jsou klíčové kompetence nejen pro maturitní zkoušku, ale i pro další vzdělávání a profesní život.

2. Struktura projektu

Povinná četba:

  • Žáci si každý kvartál (čtvrtletí) vybírají jednu knihu ze seznamu povinné četby.
  • Za jeden školní rok přečtou 5 knih (včetně prázdnin).
  • Během čtyřletého studia zpracují celkem 20 knih, které jsou součástí povinné četby k ústní maturitní zkoušce.

Autorské zpracování:

  • Na základě přečtené knihy vytvoří vlastní autorské dílo inspirované jejími motivy.
  • Forma díla je volitelná – např.:
    • Přepis scény do jiného literárního žánru
    • Alternativní závěr nebo pohled z perspektivy jiné postavy
    • Poezie, píseň, dramatický monolog, komiks, výtvarné zpracování s doprovodným komentářem
    • Moderní interpretace díla (např. vlog, podcast, videoesej, maska, 3D tisk, ilustrace, vizualizace, animace, kostým, jiné řemeslné výrobky)

Mezipředmětové propojení

Aby se rozšířily možnosti autorské tvorby a žáci měli možnost rozvíjet svůj talent napříč různými oblastmi, je vhodné propojit LITERATURU S DALŠÍMI VYUČOVACÍMI PŘEDMĚTY. Tím se nejen podpoří jejich kreativní myšlení, ale také si osvojí interdisciplinární přístup k práci s literaturou.

Možné propojení s ostatními předměty:

Výtvarná výchova

  • Ilustrace inspirované četbou
  • Komiksové zpracování vybraných scén
  • Návrh knižní obálky či vizuální interpretace příběhu

Informatika

  • Tvorba digitálních ilustrací nebo animací
  • Programování interaktivních příběhů či aplikací propojených s četbou
  • Střih a editace video prezentací

Dílny a technické práce

  • Výroba modelů literárních prostředí nebo rekvizit pro dramatizaci
  • Tvorba hmatových knih pro nevidomé spolužáky
  • Dřevořezby, plastiky a další řemeslné interpretace literárních děl

Hudební výchova

  • Skládání hudebních doprovodů k příběhům
  • Vytváření písní nebo rapů inspirovaných knihami
  • Dramatická recitace s hudební kulisou

Drama a divadelní výchova

  • Převedení literárního díla do formy krátké divadelní scénky
  • Improvizace na základě klíčových motivů knihy
  • Nahrávání rozhlasových her či podcastů

Přírodní vědy (fyzika, chemie, biologie)

  • Experimentální rekonstrukce vynálezů inspirovaných literárními díly (např. Verneova díla)
  • Analýza biologických nebo chemických jevů z knih (např. jedy v detektivkách, léčivé rostliny v literatuře)

Interdisciplinární přístup umožňuje, aby si žáci nejen procvičili své čtenářské a prezentační dovednosti, ale zároveň aby propojili znalosti z různých oblastí a využili své silné stránky při zpracování autorského díla. Výsledkem je komplexnější porozumění literatuře (UKOTVENÍ HODNOTOVÉHO SYSTÉMU), rozvoj kreativity a větší osobní angažovanost žáků v procesu učení.

Prezentace před třídou:

  • Každý žák představí své autorské dílo ve dvouminutové prezentaci před třídou.
  • Prezentace má formu ústního projevu s možností vizuální či multimediální podpory.

3. Hodnocení

Pedagog hodnotí formativně i sumativně na základě předem stanovených kritérií:

Kritérium hodnocení Popis
Kultivovaný ústní projev Jasné, zřetelné a plynulé vyjadřování myšlenek
Přenesení autorského a uměleckého záměru Schopnost interpretovat dílo v souladu s jeho významem
Využití klíčových motivů Práce s hlavními tématy a symbolikou knihy
Pochopení díla a charakterů Schopnost vystihnout vztahy mezi postavami a autorův záměr
Originalita a kreativita Vlastní přístup k uchopení knihy, inovativní pohled

 

  • Hodnocení má vyšší váhu v celkovém hodnocení předmětu, protože se přímo váže k maturitní četbě.
  • Formativní hodnocení pomáhá postupnému zlepšování dovedností, zatímco sumativní poskytuje celkový přehled o pokroku žáka.

4. Přínosy projektu

Pro žáky:

  • Lepší příprava na maturitu – aktivní práce s literaturou, plynulé a kultivované vyjadřování
  • Rozvoj prezentačních dovedností – schopnost jasně formulovat myšlenky a vystupovat před publikem
  • Podpora kreativity – hledání nových interpretací a autorské přístupy k literatuře
  • Hlubší pochopení literárních děl – osobní vztah k literatuře, který vede k efektivnějšímu zapamatování

Pro učitele:

  • Moderní a atraktivní přístup k výuce literatury
  • Možnost individuálního rozvoje žáků – každý žák pracuje s literaturou vlastním způsobem
  • Efektivní sledování pokroku – pravidelné hodnocení dává jasný přehled o vývoji žákovských dovedností

Závěr

Metodika přináší inovativní formu výuky literatury, která propojuje čtenářskou gramotnost, autorskou tvorbu a prezentační dovednosti. Díky pravidelným autorským výstupům a prezentacím jsou žáci nejen lépe připraveni na maturitní zkoušku, ale také si osvojují dovednosti důležité pro jejich další vzdělávání a profesní život.

Spolupracuji

Projekt Knihy trochu jinak v praxi

Média